Z badania Sponsoring Monitor zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia wynika, że w ubiegłym roku zainteresowanie sportem deklarowało 40 procent Polaków. Częściej interesują się nim mężczyźni (deklaruje to 60 proc. z nich) niż kobiety (22 proc.), które ponadto przyznają, że często oglądają transmisje z wydarzeń sportowych wyłącznie dla towarzystwa.
Niezmiennie sportem nr 1 w naszym kraju jest piłka nożna, ale jej popularność od kilku lat systematycznie spada. Drugie miejsce pod względem zainteresowania zajmują skoki, a trzecie siatkówka, a czwarte Formuła 1. W przypadku skoków i wyścigów bolidów także maleje zainteresowanie - skoki w ciągu ostatnich 7 lat straciły ponad 20 procent, Formuła 1 od 2008 roku 15 procent. Z roku na rok rośnie za to popularność boksu, który w rankingu zajął piąte miejsce. Pięściarstwo niemal dwukrotnie bije żużel!
Najbardziej znanym polskim sportowcem pozostaje od lat Adam Małysz, jednak największe wzrosty popularności w ciągu ostatniego roku odnotowali Kamil Stoch (o 12,5 proc.) oraz pięściarze Tomasz Adamek (o 9,5 proc.) i Krzysztof „Diablo” Włodarczyk (o 9,3 proc.). Z kolei najwięcej na popularności stracili Jerzy Dudek (spadek o 6,7 proc.), Robert Kubica (4,9 proc.) oraz Mariusz Pudzianowski (4,5 proc.).
Wśród pięciu najpopularniejszych sportowców aż dwóch to bokserzy - Tomek Adamek (zajmuje trzecie miejsce) i Andrzej Gołota (piąty).
W ciągu ostatniego roku znacznie wzrosła liczba Polaków uczestniczących jako widzowie w imprezach żużlowych (o 8,5 proc.), maratonach (o 6,8 proc.) oraz meczach siatkarskich rozgrywanych przez mężczyzn (o 4,5 proc.). Zmalał natomiast udział Polaków w imprezach związanych z takimi dyscyplinami jak koszykówka (o 9,8 proc.) oraz piłka ręczna (o 3 proc.).
Sponsoring Monitor to cykliczne badanie realizowane przez ARC Rynek i Opinia od 11 lat. W ub.r. zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej grupie 1814 mieszkańców Polski w wieku 15–65 lat. Próba miała charakter losowo-udziałowy i była reprezentatywna ze względu na typ miejscowości i województwo zamieszkania, płeć, wiek oraz wykształcenie.